Geoblog.pl    wnieznane    Podróże    9 miesięcy podróży po Azji Płd. Wsch. i Chinach    Hoi An - "gościnne" miasto
Zwiń mapę
2009
06
gru

Hoi An - "gościnne" miasto

 
Wietnam
Wietnam, Hội An
POPRZEDNIPOWRÓT DO LISTYNASTĘPNY
Przejechano 14165 km
 
Hoi An to małe kameralne miasto znane z dobrze prosperującego kiedyś portu o nazwie Faifo. Na przestrzeni czasów osiedlali się tu przedstawiciele kupców chińskich, japońskich, a później również europejskich. Nie wiem co pozostawiali po sobie Europejczycy? Może swoje geny ,ale Japonczycy postawili "Most Japoński" ,który stał się po czasie jednym z cenniejszych tutaj zabytków będąc jedynym na świecie krytym mostem ze świątynią buddyjską.
W 1999 roku chyba właśnie dzięki temu mostowi miasto zostało wpisane na listę Światowego Dziedzictwa UNESCO i dlatego stało się punktem naszych odwiedzin. Znaleźliśmy niezłej klasy pokój za 9$ USD i po zameldowaniu się w hotelu ruszyliśmy na starą zabytkową część miasta.

Idąc bocznymi ulicami usłyszeliśmy dźwięki lokalnej muzyki "disco polo" i dobrej zabawy. Miejscowa dyskoteka? Dobra zabawa? Musimy to sprawdzić...
Przedarliśmy się przez jakieś płotki ,krzaki i wpadamy centralnym wejściem na metodę tzw. "Jana" do środka. Oczywiście wpadamy nie zauważeni? :) ...Nie ma mowy!
Cały tłum bawiących się ludzi zmierza w naszym kierunku. porywają nas nagle do tańca, każą jeść , wręczają kwiaty, wlewają piwo w gardła, pakują nam jedzenie do toreb, znowu każą tańczyć, to w parach , to wężykiem... wszystko bez naszej woli. Zostaliśmy wkręceni w wir zabawy bedąc niczym zamkniętym w pralce skąd nie ma wyjścia i stopu ,aż do wykończenia się programu. Wszystko rozegrało się w tak szybkim tempie, że nie zdążyliśmy nawet wymienić poglądów, tylko śmialiśmy sie wzajemnie do rozpuku zdezorientowani sytuacją. Czy to jakieś wesele? , czy to sekta? ...nic nie zdążyliśmy pomyśleć, jak kazano nam opuścić imprezę. Nagle wszystko się skończyło i odprowadzili na do wyjścia. Dopiero czas na zastanowienie, spoglądam na zegarek i już wiem ,że cała akcja rozegrała się w przeciągu trzech minut. Ledwo byłem w środku, jadłem ,piłem tańczyłem...bach...i jestem na zewnątrz. Jak w maszynie do zmiany przestrzeni. Do tej pory możemy się tylko zastanawiać co tam było i dlaczego tak przebiegło. Wygrała wersja, że wpadliśmy na koniec imprezy i chcieli nam szybko pokazać w skrócie jak się bawią i jacy są gościnni, ale to tylko nasza hipoteza.

Drugiego dnia wpadamy na "podchmielonego" gościa, który obiecuje nam pokazać fabrykę w, której pracuje jego wujek.
Fabryka okazuje się małą manufakturą. Dzięki naszemu przewodnikowi mamy dostęp do wszystkiego i możemy kamerować. Pod koniec wycieczki lądujemy u niego w domu gdzie raczy nas ryżowym winem. Nie chcemy być dłużni wobec czego częstujemy go zakupionym dnia wczorajszego miejscowym trunkiem, w którym pływało coś co jeszcze nie dawno temu pełzało po ziemi. Śmieje się z nas ,że to taka wódka dla turystów i oni tego nie piją bo może zaszkodzić, to my na to że nie szkodzi , bo poprzedniego wieczora wypiliśmy trzy butelki i czujemy się jakby zdrowsi. W domu ze 30 osób , gra przy dwóch stołach w gry hazardowe. Coś jak nielegalne kasyno. Rozkładamy się wygodnie obserwując grających i wdając się w rozmowy z rodziną gospodarza. Jedni życzliwi , drudzy podchodzą nieufnie. W końcu gdzieś w połowie butelki pojawiają się poinformowane o wizycie "dewizowców" szukające męża miejscowe dziewczyny. Do mnie przysiada się dziewczyna ,która przedstawia się jako "flower" .Szybko prawie mi się oświadcza składając różne propozycje wspólnej podróży, a nawet życia. Obiecuje (bez pokrycia) ,że się zastanowie i do niej wrócę z decyzją. Daje jej maila mojego kumpla (się chłopak ździwi) i szybko stamtąd uciekam. Oczywiście zanim to nastąpiło to dowiedzieliśmy się ,że za gościnę należy uregulować rachunek.

W Wietnamie jest tak ,że jak jesteś cudzoziemcem i jesteś gdzieś zapraszany do czyjegoś domu i "częstowany" to musisz się z tym liczyć ,że może być opcja zapłaty za gościnę. Jadłeś suche przestarzałe krakersy, zgniłą papke nie wiadomo z czego, piłeś szklanke podłego wina, to nic. Wszystko ma swoją cenę. Musisz zapłacić tzw "gościnne". Już mówię do Miłosza ,żeby nie przyjmował więcej "zaproszeń" bo zbankrutujemy. Ostatnio ciągle nas gdzieś "zapraszano", częstowano" i tylko liczyliśmy pieniądze.
Oczywiście mogliśmy oponować mówiąc, że nie wiedzieliśmy iż trzeba za to płacić, bo myśleliśmy że to gościna ,no ale to dopóki nas kantują na drobne sumy, a mamy przy tym kupe zabawy, więc nie ma sensu wywoływać konflitku zbrojnego...

W hotelu w dzień odjazdu mam okazje poznać przesympatyczną Emi z Laosu, która spędza wakacje w Wietnamie. Dostaje od niej zaproszenie na Święta jak tylko będę w Vientiane skąd pochodzi i obiecała pokazać mi prawdziwe życie stolicy! Cokolwiek się za tym kryje ciekawie to brzmi, a ponieważ uroda Emi dorównuje jej sympatyczności mam wielką ochotę wkrótce to sprawdzić.
Z naszymi dziewczynami się minęliśmy więc może w Nha Trang je spotkamy.
Ruszamy do Nha Trang!
 
POPRZEDNI
POWRÓT DO LISTY
NASTĘPNY
 
Zdjęcia (23)
  • zdjęcie
  • zdjęcie
  • zdjęcie
  • zdjęcie
  • zdjęcie
  • zdjęcie
  • zdjęcie
  • zdjęcie
  • zdjęcie
  • zdjęcie
  • zdjęcie
  • zdjęcie
  • zdjęcie
  • zdjęcie
  • zdjęcie
  • zdjęcie
  • zdjęcie
  • zdjęcie
  • zdjęcie
  • zdjęcie
  • zdjęcie
  • zdjęcie
  • zdjęcie
Multimedia (1)
  • rozmiar: 0,00 B  |  dodano
     
Komentarze (0)
DODAJ KOMENTARZ
 
wnieznane
R. Tramp
zwiedził 8.5% świata (17 państw)
Zasoby: 180 wpisów180 126 komentarzy126 2097 zdjęć2097 67 plików multimedialnych67