Geoblog.pl    wnieznane    Podróże    Kontynuując podróż, czyli powrót na azjatycki szlak    Park Hamarikyu i ceremonia picia herbaty

Park Hamarikyu i ceremonia picia herbaty

Japonia
Japonia, Tokio

Nieopodal targu Tsukiji odwiedzamy ogrody tworzące park Hamarikyu. Park leży przy brzegu rzeki Sumida i otoczony jest wysokimi wieżowcami wyglądając przy tym jak zielona wyspa na betonowo-asfaltowym morzu budowli i dróg. Park jest czynny codziennie w godzinach od 9.00 do 17.00, a wstęp kosztuje 300 Yen. Centralną część parku stanowi staw z wysepką na którą można się dostać za pomocą jednego z trzech drewnianych mostków. Na wysepce znajduje się pawilon herbaciany, który nawiązuje do Japońskiej tradycji parzenia i picia herbaty. Tradycja ta nazywa się "Chanoyu", a podczas ceremonii pije się zieloną, sproszkowaną herbatę "matcha". Zwyczajowo ceremonia trwa od dwóch do kilku godzin, ale tutaj jest nieco uproszczona i bardziej ma postać degustacji i krótkiego spotkania z tradycją. Wejście do pawilonu w parku Hamarikyu ma normalny rozmiar ,chociaż w wielu tradycyjnych pawilonach często spotyka się bardzo niskie dzwi, które zmuszają gości do schylenia się i zrobienia ukłonu. Symbolizuje to, że każdy wchodzący do pawilonu jest równy bez względu na stan pochodzenia czy posiadania i powinien oddać cześć pozostałym gościom. Wnętrze pawilonu jest proste, skromne i pozbawione jakichkolwiek wiszących ozdób, czy stojących mebli bo mogłoby to rozproszyć gości od ceremonii. Podczas ceremonii nie powinno się rozmawiać na tematy błahe, a każde słowo gości powinno być wywarzone i stosownie dobrane. Tematem w szczególności powinny być wszelkie czynności związane z ceremonią lub rozmowa na temat czarek użytych do zaparzenie herbaty. Zgodnie z tradycją uczestnicy powinni włożyć też tradycyjne kimona, lecz w pawilonie ,w którym się znajdujemy dopuszczalny jest ubiór własny. Jako pierwsze otrzymujemy słodkie przekąski, które nie należy jeść palcami lecz za pomocą wykałaczki. Następnie każde z nas otrzymuje czarkę z zieloną herbatą. Przy piciu herbaty w sposób tradycyjny czarka uniesiona i trzymana oburącz powinna być obrócona trzykrotnie ( zobacz film poniżej ), a herbata wypita trzema i pół łykami. Przy piciu dozwolone jest głośne siorbanie co wcale nie jest nietaktem. Jak już pisałem nasza ceremonia jest uproszczona, a ta tradycyjna jest prowadzona według specjalnej etykiety gdzie wszystko jest zaplanowane w szczegółach i ma odpowiedni czas i miejsce. Szczęśliwy ten, który będzie miał okazje zobaczyć całą ceremonię wraz z parzeniem herbaty ,ale mimo wszystko warto odwiedzić choćby takie miejsce jak to tutaj i chociaż po części przyjrzeć się elementom tej znanej w świecie Japońskiej tradycji. Po opuszczeniu pawilonu i spacerze po parku zaglądamy do jednego z pobliskich wieżowców. Wjeżdzamy na górę windą gdzie w umieszczonej wysoko restauracji jest przepiękny widok na tereny, które wizytowaliśmy dzisiaj. Wieżowiec ten to Shiodome Tower a wejście do niego jest bezpłatne (te budynki z niebieskimi dachami widoczne na zdjęciu poniżej to teren targu rybnego, a po prawej od niego zaczyna się park)